tirsdag 5. mai 2009

Påskeferie, del II

Her kommer altså den spennende fortsettelsen fra midt-semester-ferien min! På Fraser Island begynte det plutselig å regne en dag, mens vi holdt på med å grille middagen vår. Hele gjengen måtte derfor trykke seg sammen bak i bilen, i mørke vel å merke, for å spise middagen. Det hele var ganske absurd, den ene satte seg oppå potetgullposen, barbeque-saus og sand var overalt og alle sammen satt og lo under hele middagen. Heldigvis tok regnet raskt slutt, så vi kunne sette oss på stranda igjen med alle backpackerne.




Da turen var slutt søndag kveld måtte vi kjøre hele natta for å rekke seilbåtturen. Det gikk overraskende bra takket være festlige billeker, "gjett sangen" (vi gjettet gjennom nesten hele Maris ipod...) og stadig utkikk etter kenguruer på veien, og til tross for litt bensinproblemer (se del I) kom vi fram i god tid. Vi kjørte oppover kysten til Great Barier Reef. Seilbåtturen vi dro på varte i fire dager; vi dykket og snorkla underveis, og var i land på noen veldig fine strender. Det var en del andre ungdommer med på turen også, for det meste utenlandske studenter og turister som oss. Mannskapet bestod for det meste av europeere som var blitt lei av livet i storbyen og hadde rømt sørover for å ta livet med ro.








sukk...



Den ene dagen fikk vi prøve å dykke. Det var overskyet den dagen, så vi så ikke så mye som til vanlig, men det var likevel en opplevelse å svømme på havets dyp.







Siste dagen på seiltur.


Da turen var slutt kjørte vi den siste delen opp til Cairns, som ligger nesten helt nord i Australia, så langt nord at de har tropisk klima med regntid, som heldigvis var over da vi kom. Byen var veldig turistpreget, og det var fullt av ungdommer på tur. Den siste dagen var vi ganske slitne etter en lang ferie med tidlige morgener og seine kvelder, så vi gikk bare rundt i byen og bestemte oss for å grille ved havet (I Australia har de mange felles-griller som alle kan bruke). Vi møtte en morsom vennegjeng i 40-50-årene som lånte oss diverse utstyr, delte noen lokale grill-tips og lånte oss myggspray da de så vi trengte det. Det er noe av det jeg liker godt ved dette landet - folk er veldig hjelpsomme og flinke til å ta seg av hverandre, selv fremmede turister.



På den siste dagen hoppet jeg og Alvilde i fallskjerm ved stranda, over Great Barrier Reef. Det var et bittelite fly som tok oss opp langt over skyene, og et minutts fritt fall. Likevel var jeg skuffende lite nervøs og gira, og jeg satt til og med og gjespa på vei oppover, mens jeg så på enger og bananåkre som ble mindre og mindre. Men selvsagt var det gøy å hoppe ut og sveve gjennom lufta.




Og alle var enige om at det hadde vært en trivelig tur

4 kommentarer:

  1. sounds like it was a good time. Nice pictures :) Looking forward to seeing more when you come home!
    hug from me (janelle)

    SvarSlett
  2. Kari Anne!

    Jeg søkte permisjon, så hvis jeg får den -da kommer jeg en svipptur til the land downunder :D

    SvarSlett
  3. Jeg har to latineksamener og én tyskeksamen! - Kontraster, kontraster, kontraster. Ser ut som du har det bra! Snakkes om noen måneder.

    PS

    SvarSlett
  4. wow. Det bildet fra under vatn med skilpaddå på var virkelig stilig! Eg ser ikkje så godt kim det mennesket på bildet e då. E det deg, eller e det du som har tatt bildet? Det ser virkelig ut som at du e i et paradis på bildene=) Klemmer fra Benedicte.

    SvarSlett